Min tro om framtidens bilar (Elbilar). Juli 2018
Jordens befolkning ökar, samtidigt som dess förråd av kolväten minskar. Elmotorer minskar användningen av energi till maskiner och fordon. Elmotorer förenklar manövrering, kontroll och minskar service. Man kan med en kombination av elmotor, -kolvmotor-generator, -batteri, eliminera den. |
|
4 kWh / liter bränsle |
Bilfabrikerna tycks inte förstå att eldrift + liten motor-generator + batteriladdare, Men nu börjar sanningen komma fram. Se här, vad australiska nördar gjort, när dom jämförde två bilar. En Tesla går snålare med fossil-el, än en bil med en snål dieselmotor.
Anmärkningsvärt att TESLAs batteri laddas från dieselgeneratorn.
Notera också att man använder samma dieselbränsle till båda bilarna.
Man har länge uteslutit seriehybrider för de stora omvandlingsförlusterna. |
Nya tekniker kommer, det får man inse. Därmed kan man minska de 18 - 20 miljoner fat olja per dag, som personbilar står för. Mars 2018 Jag är osäker på vilken väg utvecklingen tar. Men det finns en påtaglig risk, Jag tror bestämt att det är hybridbilar, som kan (tillfälligt), rädda vår hälsa
och livsstil. |
September 2017
Det här är min spekulation, ni måste själva besluta om er egen åsikt. Bilindustrin har i stor utsträckning fattat beslut att tillverka elbilar. Dessa ger bilföraren en superb kontroll över elmotorn.
Strömsnåla elförbrukare är viktiga i en elbil med begränsad elenergi.
Nu behövs bara strategin. Vilken väg ska man gå? |
Bilindustrin har också olika åsikter om utvecklingen.
Bränsleceller, (FCEV). (Fuel Cell Electric Vehicle). Dessa förordas speciellt av asiatiska tillverkare. Honda, Nissan mfl. Inte färdigutvecklade. Högt inköpspris. Dyra i drift.
Större batterier för längre räckvidd i elbilar, (BEV). (Battery Electric Vehicle). TESLA har varit banbrytare. Nackdel, tunga batterier. Högt inköpspris. Långa tankningstider. Ingen reservtank.
Parallellhybrider (PHBEV) (Parallel Hybrid Electric Vehicle) med stora bensinmotorer, Det är ungefär en påbyggnad med elmotor till en vanlig bil. Inte perfekt. Högt inköpspris. Komplicerade, men ändå en början.
|
Seriehybrider (SHBEV) (Serial Hybrid Electric Vehicle) Dess nackdel är högt inköpspris. Kunde vara 100 kkr billigare med mindre batteri.
Mildhybrider Man har ingen samsyn. Men faktum är att olika lösningar ska finnas.
|
Men för att få fart på försäljningen, borde man prioritera Det kommer att tillverkas billiga elbilar, tex Sono Motors,
Håller dom vad som lovas här, är det ett nytänkande och ett brott mot gängse https://sonomotors.com/sion-2.html/ Även Dacia påstår sig kunna tillverka en billig elbil.
Men alla bilfabriker kunde redan haft flera elbilar, Se vidare varför vi ska byta till elbilar. http://energihjulet.se/fordon/Varf%C3%B6r%20byta%20till%20elbilar.pdf
Den ide jag skissade för några år sedan, en bensinmotor som batteriladdare och reservtank, Det
verkar skumt, för reservtanken ska i första hand ta bilen till en laddstation.
Se här vad Bloomberg fått fram i en undersökning. |
Man bortser fortfarande från konstruktionen (BMW-i3-Rex), trots att den blir nästan lika enkel,
Extrema åsikter är dåligt, vilket håll det än är. Att från etthundra miljoner årligen sålda bilar med bensin/dieseldrift, byta ut en miljon till elbilar gör ingen stor nytta. Man bör tillverka hybrider som minskar oljeberoendet signifikant, tack vare att fler vågar köpa dem.
Men kunderna tycks heller inte förstå skillnaden mellan stora batterier och en stor bensintank. Många vill ha rena BEV, batterielbilar. Men de flesta vill fortfarande ha en helt vanlig bensin / dieselbil. https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/laddbara-bilar-iskalla-det-ska-premien-andra-pa/
Inlägg 2018 Det finns idag en större köpvilja, men produktionen hänger inte med.
Kan man på något sätt få tillverkare och kunder att förstå, att en seriehybrid, är bättre ur alla synvinklar.
|
En elbil med litet batteri (och en generator) behöver inte vara tyngre än en fossilbil.
Med tillägg av en liten bensinmotor-generator skapar man en seriehybrid,
En seriehybrid kan laddas av elnätet i normalfallet. En seriehybrid kan ge värme till kupen, när man pga köbildning vill spara batteriet. ![]()
Batterier väger lika mycket tomma som fulla, Det är också skillnad på bränslets vikt. Batterier väger ca 5 kg/kWh, medan bensin, diesel och etanol väger ca 0,1 kg/kWh.
För en normal räckvidd på 50 mil behövs ca 100 kWh energi med eldrift. Det blir ca 500 kg extra vikt med batterier.
Även med lägsta dagspris $170/kWh blir det $17 000 eller ca 150 000 kr Färdiga batteripaket kostar ofta dubbelt så mycket.
|
Verkligheten ser också ut så här i världen, och jag tänker bara på personbilar. Det säljs etthundra miljoner nya bilar varje år.Ungefär en miljon har elektrisk drivmotor i någon form. Att påtagligt ändra på den fördelningen kommer att ta lång tid. Detta speciellt beroende på att elbilar är dyrare än motsvarande bensinbil idag. https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/nissans-nya-elbil-ar-inte-dyrare-an-fossilfordonen/ Jo, elbilar är fortfarande mycket dyra. Men de sjunker snabbt i pris.
|
Dessutom
finns det för lite batterifabriker för tillfället.
Batteribilar räddar inte världen. Vi kan inte avveckla fossil energi,
Om man med kombinationen mindre batteri, eldrift, bensindriven reservgenerator, Om jag köper en ny elbil, kommer jag att installera en reservgenerator.
|
Att ibland, vid enstaka långfärder, släppa ut lite avgaser från en bensinmotor,
Jag är tveksam till rena elbilar i vintermiljö.
Tänk er en vinterkväll med snö och kyla. Så, vad gör vi åt det?
|
Så här tycker jag man borde göra. Till exempel TESLA. Jag vill ersätta 400 kg batteri med 30 kg motor-generator, matad med en 30 liter bensintank.
Det skulle ge möjlighet till 50 mil långfärd de få ggr man behöver det.
Motor-generatorn får föregå bränslecellen, som kommer att drivas med ethanol 100
kg batteri behövs för att slippa köra bensinmotorn dagligen, En ICE-motor med växellåda och hjälpaggregat väger mer än 100 kg. |
Det börjar synas, när det gäller elbilar, att min ide med en
![]() Här en erfaren ägare till BMW-i3-Rex. Den kunde haft mindre batterier, en ännu mindre och snålare bensinmotor och större bensintank. Det skulle sänka priset med 100kkr. De smala däcken är en nackdel också.
Ett försök att samordna utvecklingen. http://www.euronews.com/2018/04/16/europe-s-ecochamps-project
De finns kvar bara tills bränslecellen är färdigutvecklad. (Enligt mig). I vissa speciella fall bör dock ICE-motorer användas under lång tid framöver. |
Här är min framtidstro. Ett litet batteri för fem mils körning används som buffert och vid korta färder.
En bränslecell, (FC), behöver en jämn blandad ström av väte och luftens syre,
Därför kan den inte hänga med förarens önskan att gasa och bromsa.
Med batteridrift förbrukar en bil ca 2 kWh/mil, Den sämre verkningsgraden
beror på lite värmeutveckling i bränslecellen.
Den kan vara bra här i norden, att värma kupen med. Just nu, med vätedrift är kostnaden 10 – 15 kr/mil, vilket är för mycket, Den här bilden utgör bara ett exempel på en elbil, som kan tankas med Den utnyttjar bränslet dubbelt så effektivt som förbränningsmotorer, (ICE). Methanol kan också tillverkas av elektrisk ström, koldioxid och vatten. Den här konstruktionen är lätt, har lång räckvidd och lite underhåll. Här en skiss från Nissan.
|
Fördelarna sträcker sig längre än så. Den kan till skillnad från ICE-motorer utvecklas till högre verkningsgrad,
Exempel på framtida fördelar. Vid kall väderlek kan man genom att starta laddningen av batterierna före avfärd, både få kupevärme och varma batterier.
Ännu en tid är man inte klar med utvecklingen av bränslecellen,
Tekniken att frigöra vätet från ethanol finns, men är dyr och svår idag.
Stig Larsson |