MIN ÅSIKT & INFORMATION

OM ELBILARNAS UTVECKLING 2025.
EL_BILAR. DE BÖR HA EN INBYGGD BATTERILADDARE:


Till första sidan

Nyheter om fake news.

Lite om mina tankar.


2025 Viktigt om bilarnas utveckling.

Det behövs ett nytänkande. Hur lång tid behövs, innan bilarna minskat sitt fossilberoende?
Som läget ser ut, tills de nya bilar som säljs idag skrotas, 25 år till, 2050 alltså.

Nu satsar Nissan på seriehybrider. Varför har det tagit så lång tid? Ny Teknik NISSANS nya motor

BMW har haft tekniken sen 2013.

Man konstaterade i Australien, år 2018, att en TESLA blev snålare än en Volvo dieselbil fast den laddades från ett vanligt dieselelverk.
Eller kanske just därför? TESLA MOT VOLVO

Nissans teknik kanske kan bli ännu snålare.

Nissan Ariya. Se "Ny Teknik" här ovan.
Här kan man få en elbil, som JAG HOPPAS blir billig, med alla dess fördelar, + en av fossilbilens fördelar, lång räckvidd.
Men det ska inte uppnås med ett megabatteri. Istället ska en liten, jag menar en liten fossilmotor ge den extra räckvidden.
Jag vet inte än vad Nissan har för ideer, så vi får vänta och se.

Det australiska testet visar att en väl anpassad dieselmotor kan klara sig med mindre än 0,4 kanske 0,2 lit / mil.
Det är den jämna driften, "ladda batteriet", som ger vinsten.
De stora batterier man har idag, för 500 km räckvidd, är både dyra i inköp och tunga att släpa omkring med.
För den som kör i städer räcker 1/4-dels batteri, ca 12 mil. 100 kg istället för 500 kg.

En liten tystgående dieselmotor kommer bara att köras vid långfärder, så den behöver sällan servas för normalsvensken.

Även lastbilars motorer har förbättrats. BOSCH och Weichai Power. Ny Teknik Lastbilar

Hybrider kan hjälpa oss att komma över räckviddsångesten. Men här är felet bilfabrikerna gör idag.
Den gängse, 4-cylindriga enliters-motorn (ca), dagens hybrid-bilar har, har också den dolda faran att kamremmen / kamkedjan eller oljepumpen går sönder.
Det blir i de flesta fall utbytesmotor för 100 000 + kr.
Jag har erfarit att nollpunktsgivaren har gått sönder, men det orsakade ingen katastrofal kostnad.
Dessutom behöver den oljebyten var 15 000 km, ca.


Hybrid-bilar är inte att ge upp kampen, det ger en snabbare övergång.
Man spar också 400 kg fordonsvikt med mindre batteri, det är betydande.

Det stämmer. Men man behöver inte en 150 hästkrafters dieselmotor.
Det behövs bara 25 hkr för att hålla en bil konstant i 100 km/h på plan väg.
Backar klaras efterson det är elmotorn, (ofta 150+ hkr) och dess batteri som driver bilen.
Det är en lösning för de som vardagligt kör korta sträckor, men oroas att bli stående innan hemmet.
På längre sträckor kan det användas för att slippa stanna ofta, för laddning.

Till alla bilfabriker vill jag framföra detta råd:
Gör så här med dagens hybridbilar.
Ersätt den stora, tunga, komplicerade, vätskekylda bensinmotorn, samt den komplicerade växellådan, med en 25 hkr luftkyld motor,
som inte behöver kosta mer än 5 000 kr och lätt kan bytas ut, om den skulle krångla.
Den driver en generator som laddar batteriet.
Diesel eller bensin kan jag inte avgöra. Jag tror bägge duger. Teckumseh, Kubota, mm har dugliga motorer.
De kan också göra tystare motorer när det behövs.

Med detta kan man också utesluta kardanaxeln och kopplingspedalen.

Här en artikel av Daniel Frodin. Vi hade den här lösningen för 120 år sedan också.
Men vi valde bort den.
Se Teknikens Världs artikel
Men för hundra år sedan fanns inte den teknik, vi har idag.

Den enda elbil som följer receptet är BMW-i3-REX, men den ska man sluta tillverka?????? Sanslöst.

Men det börjar röra på sig. Här en artikel från Ny Teknik,
Se Ny Tekniks artikel
Horse Powertrain, räckviddsförlängaren C15.

Tillbaka