|
|
OM ELBILARNAS UTVECKLING 2025. |
|
|
|
|
2025 Viktigt om bilarnas utveckling. Om vårt samhälle, som är så beroende av fossila bränslen.
Det behövs ett nytänkande. Hur lång tid behövs, innan bilarna minskat sitt fossilberoende?
EU vill snabba på bytet till elbilar. Men de vill att alla bilar drivs elektriskt.
I väntan på att bilfabrikerna får upp farten kan vi göra mycket.
Svenska regeringar har hattat med skatter, så dom har förstört moroten att byta till etanol. Fy skam.
Men det finns en lösning.
Vi i Sverige skulle kunna drastiskt minska vår påverkan på klimatet, Dieslar kan också köra på metanol, eller HVO100 . |
Sveriges regering måste styra upp med morot till bilägare. Det vår regering har gjort, är underpresterat å det grövsta. Metanol både rensar luften och ger oss ett hyggligt framdrivningsmedel. Nåja, kolatomen blandar sig med 2 syreatomer när vi kör bilen på metanol också. (All syreförbränning avger koldioxid, utom ren vätgas). Men det blir nästan klimatneutralt. Att utnyttja överskott i elproduktion till metanoltillverkning stabiliserar El-systemet och ger alla tillverkare vinst. Det krävs mycket elektricitet, men med utbyggnaden av sol och vind, skapas överskott när det blåser mycket över hela Sverige. Staten måste hjälpa till, för det blir inte ekonomiskt till en början, men med utbyggda anläggningar skapas ekonomi i systemet. Det är sveriges regering, som måste styra upp planerna. Se till att det händer. Medier kan hjälpa till, med att upplysa läsarna vad som sker.
Men för att köra sin bil idag med ME-85 krävs det, dels en konvertering av motorn, dels blir det dyrare drift.
Dom pengarna får staten igen via skatt, när vi tillverkar vårt bränsle själv.
ME-85 består av bensin och metanol. |