MIN ÅSIKT & INFORMATION

OM ELBILARNAS UTVECKLING 2025.
E-85 ÄR ETT SNABBSPÅR FÖR ATT MINSKA BENSIN OCH DIESEL.


Till första sidan

Nyheter om fake news.

Lite om mina tankar.


2025 Viktigt om bilarnas utveckling.

Om vårt samhälle, som är så beroende av fossila bränslen.

Det behövs ett nytänkande. Hur lång tid behövs, innan bilarna minskat sitt fossilberoende?
Som läget ser ut, tills de nya fossildrivna bilar som säljs idag skrotas, 25 år till, 2050 alltså.
DVS, om vi inte gör något vettigt, för att förbättra läget.

EU vill snabba på bytet till elbilar. Men de vill att alla bilar drivs elektriskt.
Och. Så länge fossilbilar säljs, tar det 20 år innan de är skrotfärdiga.
Nu säger Tyskland stopp.
Man går inte med på EUs beslut att förbjuda fossilbilar efter 2035.
Bilindustrin kan inte klara EUs krav att styra om till elbilar till 2035.
Varför då inte driva de befintliga fossilbilarna med en del miljövänliga drivmedel?

I väntan på att bilfabrikerna får upp farten kan vi göra mycket.
USA och Brasilien blandar in 10% etanol. Det skulle vi också kunna göra.
se var man blandar in etanol

Svenska regeringar har hattat med skatter, så dom har förstört moroten att byta till etanol. Fy skam.
Se Etanolens uppgång och fall.

Men det finns en lösning.
Metanol är ett nästan lika bra bränsle. METANOL. Det är ett flytande bränsle. Det har lite mindre energi / liter.
Men: Det kan tillverkas av vatten + elektricitet + CO2 filtrerat ur luften, som har ett stort överskott av CO2.

Vi i Sverige skulle kunna drastiskt minska vår påverkan på klimatet,
genom att driva våra bilar med metanol ME-85 (85% metanol, 15% bensin).
Det är nästan klimatneutralt.
Det minskar CO2-utsläppen med 85%.

Dieslar kan också köra på metanol, eller HVO100 .


Alla bensinbilar kan drivas med E-85 eller ME-85. Det finns konverterings-kit att köpa.


I tempererade områden behövs en starthjälp vid kall motor.

Sveriges regering måste styra upp med morot till bilägare. Det vår regering har gjort, är underpresterat å det grövsta.
Nu måste de visa att de duger.

Metanol både rensar luften och ger oss ett hyggligt framdrivningsmedel. Nåja, kolatomen blandar sig med 2 syreatomer när vi kör bilen på metanol också. (All syreförbränning avger koldioxid, utom ren vätgas). Men det blir nästan klimatneutralt.

Att utnyttja överskott i elproduktion till metanoltillverkning stabiliserar El-systemet och ger alla tillverkare vinst. Det krävs mycket elektricitet, men med utbyggnaden av sol och vind, skapas överskott när det blåser mycket över hela Sverige.

Staten måste hjälpa till, för det blir inte ekonomiskt till en början, men med utbyggda anläggningar skapas ekonomi i systemet.

Det är sveriges regering, som måste styra upp planerna. Se till att det händer. Medier kan hjälpa till, med att upplysa läsarna vad som sker.

Men för att köra sin bil idag med ME-85 krävs det, dels en konvertering av motorn, dels blir det dyrare drift.
Därför behöver staten ge subventioner.

Dom pengarna får staten igen via skatt, när vi tillverkar vårt bränsle själv.
Ha i tanken att vår sol- och vind-kraft är en nationell resurs, som ökar vårt välstånd.

ME-85 består av bensin och metanol.

Nu har min son Stefan Maston Larsson patenterat ett sätt att ur luft och vatten + elektricitet framställa metanol.

SUNTHETICS

Tillbaka