|
Framtidens bilar måste få en vettig lösning. 2025
Bilfabrikerna har fått spader. Jag förstår varför. När jag var ung, var en bilmotor sällan ok efter 10 000 mil.
Men det var ändå dags att sota ur cylindrarna, byta kolvringar, vevlager, ramlager, slipa ventilerna. Mer sällan då,
att kamkedja, eller kamdrev (på sidventilare) behövde service.
Idag är det ett vanligt fel, även om man följer service-instruktionerna. Nu kan ett haveri betyda att man måste skrota bilen.
Det kan bli en för dyr reparation, eftersom det ofta sker, när bilen har bytt ägare och värdet på bilen kan vara mindre än reparationskostnaden.
Bilmotorerna idag är fantastiskt slitstarka, men svagheter finns.
Bilfabrikerna tar inte i tillräckligt mycket, för att förändra situationen.
Min tro om framtidens bilar (Elbilar) 2025.
Bilfabrikerna tycks inte förstå att eldrift + liten bränslecell, (= batteriladdare),
ger mycket bättre ekonomi, lägre utsläpp och även lägre förbrukning,
med samma fördelar som en fossilbil.
Men också med elbilens alla fördelar.
Jag har sett inlägg om hur vi ska förändra vårt levnadssätt, för att möta problemen med klimatet.
Man talar om samägande, samåkning, hyrbilar, bättre kollektivtrafik, cykelåkande, gående, mm.
Jag kan själv aldrig tänka mig att överge den frihet, som en personbil ger oss.
Här kommer vi in på fordonsteknik
Vad kan bilindustrin göra?
Ja, problemet är inte lätt, bilindustrin vill så klart sälja bilar, och vill myndigheterna att bilar ska vara klimat- och miljöneutrala,
så bygger man dessa så miljöneutrala som möjligt. Man filar på procentuella förbättringar för bensin och dieselbilar så gott det går.
Eller (som Tesla) byter strategi till nytänkande.
I media står det miljöneutralt, men det är inte så mycket miljö man tänker på,
i så fall skulle man koncentrera sig på utsläpp av CO, NOx, sot och syror, men i Europa arbetar man mer med koldioxiden CO2, som kan påverka klimatet.
|
Våra fordons (bilars) drivlinor, (framdrivningssystem), motor, växellåda, kardanaxel, differential, drivknutar.
Det finns Dieselbilar, bensinbilar, etanolbilar, gasbilar, hybridbilar, El-bilar, vad är bäst?
Det finns också bilar med ångdrift, tryckluftsdrift, svänghjulsdrift mfl.
Ångdrift och El-drift var ganska populärt på tidigt 1900-tal, men konkurerades snabbt ut av bensin och diesel.
Eftersom alla bilar behöver tankas på något sätt, dvs de som ska vara självgående, så anser jag att elektrisk drift är att föredra.
Även elbilar har en motor, i vissa fall differential, drivknutar och växellåda också.
Men en bra elbil har endast en elmotor och driver direkt på drivhjulen.
Det absolut bästa sättet att tanka en elbil är att ha en bränslecell för kolväten. Kolväten kan framställas på alla biologiska restprodukter,
och sådana finns det gott om så länge livet består här på jorden.
Ett nytt sätt är att ur luft, vatten + sol framställa metanol. Det är det bästa sättet, just nu.
Man ska också ha i åtanke att elbilar har betydligt mindre servicebehov än andra lösningar. Inga oljebyten tex.
Men också en närmast outslitlig motor.
Principen är enkel:
En eller flera elektriska motorer driver bilen.
Ett batteri för lagring av broms- och medluts-energi. Ca 100 kg.
En bränslecell driven av vätet från ett flytande kolväte, etanol eller metanol,
laddar batteriet.
Vid tillgång till ej fossilt elnät, uttag för laddning av batterierna.
Jag ska följa utvecklingen med intresse och se om jag får rätt, i mitt antagande.
Stig Larsson
Tillbaka
|