ELEKTRISK-BIL med
RESERVENERGI med
KOLVMOTOR eller
BRÄNSLECELL och
ELEKTRISK
GENERATOR

Till första sidan

Personbilar
Lastbilar
Tesla.
Allmän information.




Hej

Jag ska förklara min ide.

Om man tänker sig en bil att köra runt i städer med.

Ska vi fasa ut fossilanvändning så fort, och så mycket, som möjligt, finns det ett enkelt sätt att börja med nuvarande teknik.

Jag tänker så här.
En personbils bensinmotor som man gasar, släpper gasen, gasar igen, upprepar detta så gott som varje sekund,
får bilen att släppa ut ca 1 - 2 kg CO2 till luften varje mil. Dvs bensinförbrukningen är ca 0,5 - 1 liter/mil.

En elektrisk motor släpper inte ut något alls. När elektriciteten tillverkas av fossila bränslen släpps CO2 ut,
men moderna elektricitetsverk har en mycket bra verkningsgrad, så lite vinst blir det även då.

Batterier är tunga och dyra. Att släpa omkring med mer batteri än vad som behövs för dagen, är slöseri.
Monterade batterier förbrukas också, även om de inte används hela laddcykeln.

Så här vill jag göra.

Man tillverkar en billig bil med elektrisk motor och ett batteri, som räcker precis för en normal dags körning.
Det får de flesta förare att bli nervösa, eftersom när batteriet tar slut blir man stående, utan sladd och ladduttag.
Det blir bärgning.
Ingen förare står ut med denna osäkerhet. Det gjorde inte jag heller.

Så, vi utrustar bilen med en liten bensinmotordriven generator, som kan ladda batterierna. Ett reservelverk, storlek som en gräsklippare,
nå, jag menar inte mått som en gräsklippare, mycket mindre, och tystgående, men med samma reningsgrad som moderna bilmotorer.
Typ Briggs&Stratton, Kubota eller liknande.
Huvudsaken är att elverket inte ger mer ström än vad batteriets laddcykel tål.

Bilen kan då drivas elektriskt alla dagar, utom någon enstaka dag, när man tillfälligt förlängt körsträckan.
Då är problemet löst. När man ser att batteriet närmar sig noll, startar man bensinmotorn, och kan köra hem.

Bilindustrin har en annan syn på utvecklingen av hybridbilar.
Man tillverkar bilar med normalstor bensinmotor.
Man litar inte på elektriska motorer, utan behåller växellåda och drivaxel från bensinmotorn.
Man tror förmodligen inte heller att stadsbilar har någon marknad. Onödigt krångligt, och dyrt, tycker jag.

Man försöker minska bensinförbrukningen på bilar, men lyckas inte så bra. Sedan 1960-talet har man bara lyckats minska från 0,7 liter/mil till idag 0,5 liter/mil, och mycket längre kommer man aldrig.

Man försöker också minska utsläppen av NOx-gaser, och i testutrustningar får man acceptabla värden, men när man släpper ut bilarna i trafik,
ökar utsläppen ibland med 500%, vilket är ohållbart.
Det beror enbart på att med bensinmotorn direktkopplad till drivhjulen blir man ju tvungen att släppa gasen ibland, och genast har man höjt utsläppen.

Det går heller inte att ladda batteriet optimalt med den stora bensinmotorn, eftersom batteriet inte kan svälja den ström,
som behövs för att bensinmotorn ska arbeta med bästa möjliga verkningsgrad. Den är helt enkelt för kraftig.

Med min ide, och den lilla bensinmotorn, och ett batteri som sväljer all ström som generatorn kan ge,
behåller man samma värden som i testutrustningen.
Motorn arbetar ju på varvtal och belastning som innebär minsta möjliga utsläpp av både CO2 och NOx.
Då utnyttjar man bränslet maximalt också.
Skulle batteriet bli fulladdat, stängs motorn av automatiskt.

Den här lösningen går inte att köra land och rike runt med, så det är en storstadslösning, men den kan göras billig.
Men, eftersom storstadstrafik utgör gott och väl hälften av all biltrafik, gör det en signifikant förbättring av klimatskadan i världen.

En elbil enligt ovan kan definitivt bli billigare än dagens bensinbilar.
Dagens bilmotorer med hjälpaggregat, lamellkoppling och växellåda kostar betydligt mer än en elmotor och ett litet batteri.

Ett viktigt faktum är också att servicebehovet minskar betydligt, tex inga oljebyten.
Den lilla bensinmotorn kommer av praktiska orsaker aldrig att köras så mycket att den behöver någon omfattande översyn under bilens livstid.

Ska man köra längre sträckor idag, får man köpa en modern hybridbil, tex Volvo, BMW, Toyota, Opel mfl, men alla är mycket dyra.

Den bränsleförbrukning man anger för dessa hybrider är missvisande. När man anger mindre än 0,3 liter/mil, är detta en teoretisk omöjlighet vid långfärder.
Man viktar förbrukningen efter en viss del eldrift (stadskörning) och resten bensindrift, och får ett ungefärligt medelvärde.

När man säljer dessa bilar idag, kommer dom att leva i 15 år, och förlänger då starten för den genomgripande förändring, som måste göras,
för att undvika ransonering av vår ack så viktiga energi.
Nu säljs ju ännu fler vanliga bensin, och dieselbilar, så skadan är redan skedd där.

Den ovan skissade elbilen kan i framtiden byggas om genom att byta ut reservelverket mot en bränslecell, när den finns att köpa,
och kan då även köras som långfärdsbil, driven av el med bränsle av väte.


Stig Larsson

Sundsvall

info@energihjulet.se

070-5269580

060-126703


Författad 2015-12-05